"Профілактика порушень
звуковимови у дітей дошкільного віку»: поради від вчителя-логопеда ДНЗ №7, Роговченко Ю.Г.
Мова дитини розвивається під впливом мови
дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального
соціального оточення з перших днів життя.
При нормальному мовному спілкуванні дитини з оточуючими людьми мовні реакції у дітей утворюються шляхом наслідування і шляхом рефлекторного повторення.
При нормальному мовному спілкуванні дитини з оточуючими людьми мовні реакції у дітей утворюються шляхом наслідування і шляхом рефлекторного повторення.
Профілактика порушень звуковимови
грунтується на формуванні навичок правильної вимови, для якого важливо:
розвивати руху органів артикуляційного апарату (артикуляційна гімнастика);
проводити з дітьми заняття на розвиток слухового сприйняття.
Надзвичайно велика роль сім'ї, батьків у вихованні правильної звуковимови у дітей. Даючи цілеспрямовані вправи, батьки допомагають підготувати артикуляційний апарат дитини до правильного виголошення тих звуків, які він погано говорить. Ці заняття варто проводити щодня або через день у формі гри.
При роботі батьків з дітьми вдома слід пам'ятати:
не можна примушувати дитину займатися. Заняття дадуть найкращий результат, якщо вони проводяться у формі гри і цікаві дитині;
за одне заняття не слід давати більше двох-трьох вправ;
до подальших вправ треба переходити лише, засвоївши попереднє;
всі вправи треба виконувати природно, без напруження;
всю роботу з виховання правильної звуковимови батьки узгодять з вихователем або логопедом при всі ускладнення.
розвивати руху органів артикуляційного апарату (артикуляційна гімнастика);
проводити з дітьми заняття на розвиток слухового сприйняття.
Надзвичайно велика роль сім'ї, батьків у вихованні правильної звуковимови у дітей. Даючи цілеспрямовані вправи, батьки допомагають підготувати артикуляційний апарат дитини до правильного виголошення тих звуків, які він погано говорить. Ці заняття варто проводити щодня або через день у формі гри.
При роботі батьків з дітьми вдома слід пам'ятати:
не можна примушувати дитину займатися. Заняття дадуть найкращий результат, якщо вони проводяться у формі гри і цікаві дитині;
за одне заняття не слід давати більше двох-трьох вправ;
до подальших вправ треба переходити лише, засвоївши попереднє;
всі вправи треба виконувати природно, без напруження;
всю роботу з виховання правильної звуковимови батьки узгодять з вихователем або логопедом при всі ускладнення.
Мова дитини
формується під впливом мови дорослих, а також індивідуальних, соціальних
особливостей умов життя. Коли дитина чує нормальну мову, отримує від дорослих
вказівки, як потрібно говорити й живе при цьому в здоровій обстановці - це
вплив благотворно. Але не завжди і не всі батьки розуміють і знають про це.
Багато хто думає, що малюкам не слід допомагати, що це марно, що дитина виросте
і сам навчиться говорити. Інші часто підкласти до мови дитини, белькочуть при
розмові, сюсюкає. І, нарешті, асоціальна категорія батьків, це неблагополучні
сім'ї, де діти надані самі собі.
Пропоную батькам декілька профілактичних ігор для розвитку рухів органів артикуляційного апарату,які не складно проводити
у домашніх умовах:
Вправи
для тренування основних рухів язика, губ і нижньої щелепи.
Гра для уточнення вимови звуку [а].
Заспокой ляльку
Дитина сидить на стільчику. На руках у неї лялька. Дорослий каже: "Лялька плаче, треба її заспокоїти. Подивись, як я похитав свою ляльку (заколисує ляльку, наспівуючи на звуці [а] мотив знайомої колискової пісні). А тепер ти покажи". Дітина, а потім разом з дорослим, заколисують ляльок, вимовляючи звук [а].
Методичні вказівки. При проведенні гри стежити, щоб дитина вимовляла звук [а] середнім голосом, не кричала.
При вимові звуку [а]:
губи в спокійному положенні;
зуби на відстані 1-1,5 см ;
широкий розпластаний мова лежить спокійно внизу. Кінчик язика розташований близько до нижніх різців;
м'яке піднебіння підняте і притиснуто до задньої стінки глотки, закриваючи прохід в носову порожнину;
голосові зв'язки зімкнуті і вібрують.
Гра для уточнення вимови звуку [і].
Покажи і назви
Дорослий складає в красиву коробку предмети - іграшки або картинки, - у назві яких є звук [і]. Перший предмет дістає сам і, показуючи його, називає чітко й голосно. Потім дістає дитина і, показуючи , голосно називає.
Примірний перелік предметів та картинок для гри: , іриска, , пірамідка, піч, сірники,індик і ін.
Методичні вказівки. Називаючи предмет, дорослий голосом виділяє звук [і], фіксуючи на ньому увагу дитини. Треба стежити, щоб вона, називаючи предмети, теж трохи виділяла звук [і], говорила трохи триваліше інших звуків.
Треба підбирати слова, доступні розумінню дітей даного віку і з наголосом на звуці [і].
Гра для уточнення вимови звуку [о].
Хороша лялька Маша, тільки болять зуби у ляльки нашої
Дітина сидить перед дорослим, у якого на руках лялька Маша із зав'язаними зубами. Він говорить: "захворіли зуби у Маші. Боляче їй. Вона зітхає" о-о ... ". Як Маша зітхає?" Дітина: "о-о ...". Дорослий передає ляльку дитині. Отримавши ляльку, каже "о-о ...".
Методичні вказівки. Під час проведення гри треба стежити за тим, щоб звук [о] говорили на видиху тривало.
При вимові звуку [о]:
губи округлені і трохи висунуті вперед;
зуби на відстані 1-0,5 см ;
коренева частина мови трохи піднята;
м'яке піднебіння підняте і притиснуто до задньої стінки глотки, закриваючи прохід в носову порожнину;
голосові зв'язки зімкнуті і вібрують.
Гра для закріплення звука [у].
Хто як кричить
Дитина сидить на стільчику.Дорослий каже: "Зараз я тобі покажу картинки і скажу, хто, як кричить, а ти уважно слухай і правильно за мною повторюй. (Показує картинку" Дівчинка заблукала в лісі і кричить "" ау ") коли ми заблукаємо, то кричимо" ау ". Дитина повторює " ау ". Наступна картинка" Малюк плаче ". Дорослий показує і каже дітині, що малюк плаче" уа ". Дитина повторює " уа ". Картинка" Філін сидить на суку "." А знаєш, як пугач кричить? фу-бу, фу-бу ... ". Дитина повторює" фу-бу ... ". Картинка" Свиня лежить "." Коли свиня задоволена, вона дихає так: уф-уф ... ". Дитина повторює" уф-уф ... ".
Методичні вказівки. У всіх звукосполучення [у] треба виділяти, вимовляючи його триваліша..
Гра для уточнення вимови звуку [а].
Заспокой ляльку
Дитина сидить на стільчику. На руках у неї лялька. Дорослий каже: "Лялька плаче, треба її заспокоїти. Подивись, як я похитав свою ляльку (заколисує ляльку, наспівуючи на звуці [а] мотив знайомої колискової пісні). А тепер ти покажи". Дітина, а потім разом з дорослим, заколисують ляльок, вимовляючи звук [а].
Методичні вказівки. При проведенні гри стежити, щоб дитина вимовляла звук [а] середнім голосом, не кричала.
При вимові звуку [а]:
губи в спокійному положенні;
зуби на відстані 1-
широкий розпластаний мова лежить спокійно внизу. Кінчик язика розташований близько до нижніх різців;
м'яке піднебіння підняте і притиснуто до задньої стінки глотки, закриваючи прохід в носову порожнину;
голосові зв'язки зімкнуті і вібрують.
Гра для уточнення вимови звуку [і].
Покажи і назви
Дорослий складає в красиву коробку предмети - іграшки або картинки, - у назві яких є звук [і]. Перший предмет дістає сам і, показуючи його, називає чітко й голосно. Потім дістає дитина і, показуючи , голосно називає.
Примірний перелік предметів та картинок для гри: , іриска, , пірамідка, піч, сірники,індик і ін.
Методичні вказівки. Називаючи предмет, дорослий голосом виділяє звук [і], фіксуючи на ньому увагу дитини. Треба стежити, щоб вона, називаючи предмети, теж трохи виділяла звук [і], говорила трохи триваліше інших звуків.
Треба підбирати слова, доступні розумінню дітей даного віку і з наголосом на звуці [і].
Гра для уточнення вимови звуку [о].
Хороша лялька Маша, тільки болять зуби у ляльки нашої
Дітина сидить перед дорослим, у якого на руках лялька Маша із зав'язаними зубами. Він говорить: "захворіли зуби у Маші. Боляче їй. Вона зітхає" о-о ... ". Як Маша зітхає?" Дітина: "о-о ...". Дорослий передає ляльку дитині. Отримавши ляльку, каже "о-о ...".
Методичні вказівки. Під час проведення гри треба стежити за тим, щоб звук [о] говорили на видиху тривало.
При вимові звуку [о]:
губи округлені і трохи висунуті вперед;
зуби на відстані 1-
коренева частина мови трохи піднята;
м'яке піднебіння підняте і притиснуто до задньої стінки глотки, закриваючи прохід в носову порожнину;
голосові зв'язки зімкнуті і вібрують.
Гра для закріплення звука [у].
Хто як кричить
Дитина сидить на стільчику.Дорослий каже: "Зараз я тобі покажу картинки і скажу, хто, як кричить, а ти уважно слухай і правильно за мною повторюй. (Показує картинку" Дівчинка заблукала в лісі і кричить "" ау ") коли ми заблукаємо, то кричимо" ау ". Дитина повторює " ау ". Наступна картинка" Малюк плаче ". Дорослий показує і каже дітині, що малюк плаче" уа ". Дитина повторює " уа ". Картинка" Філін сидить на суку "." А знаєш, як пугач кричить? фу-бу, фу-бу ... ". Дитина повторює" фу-бу ... ". Картинка" Свиня лежить "." Коли свиня задоволена, вона дихає так: уф-уф ... ". Дитина повторює" уф-уф ... ".
Методичні вказівки. У всіх звукосполучення [у] треба виділяти, вимовляючи його триваліша..
Комментариев нет:
Отправить комментарий