четверг, 26 марта 2020 г.

Мовленнєво-ігрова діяльність

Мовленнєво-ігрова діяльність
(граємо вдома)

Словесна граефективний спосіб розвитку самостійного мислення та мовлення дитини. Такий спосіб гри не вимагає спеціального приладдя, вона грунтується на дії і розмові граючих. У словесній дидактичній грі діти вчаться діяти з речами, яких у цей час не сприймають, вони оперують уявленнями про ці предмети. Словесна гра вимагає використання набутих раніше знань у нових умовах, зв'язках і відношеннях. У словесних іграх дитина вирішує самостійно різноманітні мисленнєві завдання: описує предмети, відгадує за описом, за ознаками схожості й відмінності, групує предмети за різними властивостями, ознаками, віднаходить алогізми в судженнях, складає різноманітні розповіді, небувальщини тощо.


«Підбери форму предмета»
Дорослий пропонує фігури: прямокутник, коло, трикутник. Дитина повинна вирішити який предмет схожий на фігуру. Наприклад, прямокутник, вікно, книга, альбом.
 
Можна грати навпаки.Дорослий називає предмети, а діти визначають, яка фігура їм відповідає. Наприклад, м’яч, кулька, обруч – коло.
«Їстівненеїстівне»
Для гри знадобиться м’ячик. Називаючи будь-яке слово, дорослий кидає м’яч дитин. Якщо слово позначає предмет їстівний, то потрібно зловити м’яч. Якщо названий предмет їстівнийм’яч слід відбити або повернути ведучому.
«Додай слово»  Назвати лагідно  Добирання пестливих слів.
 
Мама чи тато називає предмет, а дитина повинна назвати його з пестливо-зменшувальним суфіксом. Наприклад, стілецьстільчик, м’ячм’ячик, ніс – носик. При цьому теж можна використовувати м’ячик.

* сніг - сніжок,
 * ваза - вазочка,

 *
кіт - котик,
 *
сонце - сонечко,
 
* дерево - деревце,
 *
курча - курчатко,
 * береза –
берізка.

Вправа «Знайди зайве слово»
Завданнязнайти зайве слово й пояснити чому воно зайве.
  Щука, карась, окунь, рак.
  Сашко, Миколка, Марія, Тетяна, Єгорова.
  Диван, ліжко, шафа, парта, зошит.
  Вухо, обличчя, ніс, рот, око.
  Молоко, вершки, сир, сало, сметана.
  Сосна, дуб, дерево, береза, яблуня.
Аналогічна вправа «Четвертий зайвий»
(розвиток уваги, пам’яті, логічного  мислення)
Дорослий називає чотири предмети, три з яких належать до одного загального поняття. Дитина має визначити зайвий предмет, тобто, той, що не підходить до решти, назвати його.
Варіанти слів:

стіл, стілець, ліжко, чайник;
кінь, кішка, собака, щука;
Ялинка, береза, дуб, полуниця;  
огірок, морква, цибуля, заєць; 
записник, газета, зошит, портфель;  
кавун, помідор, яблуко, м’яч;
  вовк, лисиця, ведмідь, кішка;  
фіалка, ромашка, морква, волошка;
лялька, машинка, мозаїка, книга;
потяг, літак, самокат, пароплав;
горобець, оса, ластівка, орел;
лижі, ковзани, човен, санчата;
стілець, молоток, рубанок, пила;
вишня, виноград, картопля, слива;
автобус, трамвай, літак, тролейбус;
річка, ліс, асфальт, поле;
пожежник, космонавт, балерина, міліціонер;
парта, дошка, учень, їжак;
змія, равлик, метелик, черепаха;
пензлі, фарби, чайник, полотно;
молоко, чай, лимонад, хліб;
капелюх, дах, двері, вікно;
Вправа «Продовж речення»
(розвиток понятійного мислення)
Дітям пропонується продовжити речення з однозначно визначеним змістом.

Сіль солона, а цукор
Стежка вузька, а дорога…
Помідор червоний, а огірок
Ти ходиш ногами, а кидаєш
Хлопчики виростають і стають чоловіками, а дівчата
Небо синє, а трава…
Лимони кислі, а кавун…
Хлібце їжа, а стілце
Дерева великі, а квіти
У трикутнику три сторони, а в    чотирикутнику


Собака гавкає, а кіт
Уночі темно, а вдень…
Трава зелена, а небо…
Узимку холодно, а влітку
Усі їдять ротом, а слухають
Уранці ми снідаємо, а вдень…
Пташка літає, а змія
Ти дивишся очима, а дихаєш
У людини дві ноги, а у собаки…(лапи)
Узимку йде сніг, а літом
В Україні говорять українською, а в Англії
Балерина танцює, а піаніст
Дрова пиляють, а цвяхи
Співак співає, а будівельник
Композитор пише музику, а музикант

Вправа «Назви антоніми» (слова навпаки)
Варіанти слів: великий, піднімати, твердий, молодший, ворог, легко, голосно, сухий, високий, перемога, мир, шум, ранок, день, холод, хоробрість, ворог, хвороба, радість, старість, чистота, злість, ввічливість, втрата, брехня, праця, сонце, зима, сміх, відпочинок, верх.
Вправа «Багато-один»
(розвиток уваги, швидкості мислення)
 Дорослий, кидаючи м’яч, називає слово в множині. Дитина, повертаючи м’яч, - в однині.
Варіанти слів: коти, граки, ряди, мости, стовпи, сліди, будинки, кроти, коси, очі, шафи, шарфи, слони, сади, кущі, носи, гриби, столи, банти, брати, гноми, годинники, болти, глечики, гривні, зонти.
Можна змінювати правило гри, наприклад, називати однину, а дитина – множину.
Вправа «Цікаві задачі»
1.     Скільки пальців на одній руці? А на двох? А на скількох руках 10 пальців?
2.     На одній нозі півень важить 4 кг. Скільки він важитиме на двох ногах?
3.     Одне яйце вариться 3 хв. Скільки хвилин варитимуться 2 яйця? 3 яйця?
Гра «Що переплутали?»
- Улітку Максимко катався на ковзанах.
- Тарасик на лижах поїхав до лісу, щоб зібрати суниць.
- Узимку кури відлітають в теплі краї.
- У сосновому лісі селяни збирали моркву.
- У садку було чути, як кукурікав соловей.
- За осінню настає літо.
- Сонце закрило хмару.
- Їжачок лазить по деревах, а ведмежатко повзає по землі.
  Хлопчик поїхав  на   лижах збирати суниці.
—  У саду цвітуть троянди, двірник підмітає сніг на стежці.
—  Падає жовте листя, діти пішли вперше до школи.
—  Зацвіли квіти, відлетіли птахи, на деревах розпускаються бруньки.
—  Хлопчик  був у   лісі  і   бачив   у  норі  півня.
Гра «Назви швидко»
Ведучий кидає м'яч, називаючи колір, форму або якість предмета. Наприклад: зелений – огірок, червоний – помідор, круглий – сонце, дерев’яний – двері, пече – вогонь і так далі. Треба зловити м’яч, відповідати швидко й правильно. 
Гра «Хто більше добере слів»
Росте – (дитина, дерево, квітка)
Світить – (місяць, сонце, ліхтарик, зорі)
Співає – (пташка, людина)
Цвіте – (квітка, дерево, кущ)
Шумить – (вітер, вода, діти)
Біжить – (струмок, річка, тварина, людина)
Усміхається – (сонечко, дитина, мама)
"Я знаю"
Дитина підкидає м'яч і каже "Я знаю п'ять назв птахів, звірів і т.д. Вимовляє 5 назв птахів, звірів, рослин або інших об'єктів природи.
Другий варіант: дорослий кидає дитині м'яч і називає клас об'єктів природи -"Звірі". Дитина ловить м'яч і називає п'ять
Здогадайся і підкажи
Дорослий називає декілька ознак об´єктів, а дитина називає сам об´єкт. Для маленьких діток можна розкласти картинки із зображенням відповідей, і вони обирають потрібну.
 
* Сіра, спритна, пухнаста...- кішка
 *
морозний, сніжний, сонячний...- день
 *
зелений, ненажерливий... - крокодил;
 *
хижий, ширококрилий... - орел;
 *
блакитне, безмежне...- небо
Скажи який
* Ведмідьбілий, вайлуватий, великий, волохатий...
 * Листок -
осінній, жовтий, великий, маленький, опалий...
 *
Квітка - запашна, весняна, лісова, яскрава, маленька...
 *
Річка - швидка, прозора, глибока, чиста, широка...
 * Мама - добра,
ніжна, мила, лагідна, працьовита...
 
Словесні ігри на розпізнавання частин мови, з´ясування взаємозв´язку між ними
Весела сімейка
Правильно назвати тварин та їх дитинчат.
 * Мама -
лисиця, тато - лис, малята - лисенята.
 *
Півень, курка, курчата.
 *
Кіт, кішка, кошенята.
 * Гусак,
гуска, гусенята.
 *
Ведмідь, ведмедиця, ведмежата.
Два — один
Утворення з двох іменників одного:
 
* Небо і схилнебосхил,
 *
ліс і смугалісосмуга,
 * птах
і ферма — птахоферма,
 * лист
і падати — листопад,
 
* хліб і робитихлібороб,
 *
ліс і рубатилісоруб,
 *
сніг і падатиснігопад.
М´яч  лови — слово-ознаку утвори
Називаєм іменник і кидаєм дитині м´яч. Дитина утворює від запропонованого слова прикметник і повертає м´яч.
 
* Весна — весняний,
 *
сонцесонячний,
 * береза —
березовий,
 
* липа — липовий,
 *
дощдощовий.

Комментариев нет:

Отправить комментарий