ЛОГОПЕДИЧНА РИТМІКА.
Значну роль
для швидкого та ефективного усунення вад мовлення відіграє логопедична ритміка.
У дітей з
дислалією не спостерігається складних порушень загальної моторики, лише у
частини зустрічається назначене порушення тонкої довільної моторики рук і
пальців. Частіше трапляються деякі зміни в емоційно-вольовій сфері
(дратівливість, плаксивість, розгальмованість, в рідких випадках – прояви
афекту). Отже, дуже важливо займатись логопедичною ритмікою з дітьми –
дислаліками.
Як відмічає в своїх роботах Г. А. Волкова, логоритмічне та
музично-ритмічне виховання дуже важливе для корекції порушень звуковимови і
використовується поетапно та диференційовано. На підготовчому етапі проводяться
вправи та ігри для розвитку слухової уваги, фонематичного слуху, фонематичного
сприймання, артикуляційної моторики, мовленнєвого дихання як на логопедичних,
так і на самостійних логоритмічних заняттях.
Приклад:
“Жуки і комарики”. Гра на розвиток фонематичного сприймання. Хід гри: діти
крокують по колу під спокійну музику, мелодія змінюється на швидку і “жуки” з
“комариками” летять на галявину. По сигналу “ж –ж- ж- “ “жуки” лягають на
спинки і починають швидко рухати “лапками”. А “комарики” продовжують літати навколо
“жуків”. По сигналу:” з –з – з” – “комарики” лягають на підлогу і теж швидко
рухають лапками”, а “жуки” в цей час літають довкола них. Зміна команд
відбувається кілька разів. Під музику й “комарики” летять з галявини.
На етапі
постановки звука логоритмічні заняття включають матеріал для розвитку міміки
лиця, орального праксису, загальної моторики.
Приклад:
Розвиток міміки лиця.
Під
відповідну музику педагог дає завдання типу: “Ви їсте кислий лимон; Ви зустріли
забіяку; Ви боляче вдарили ногу; Вам подарували гарну іграшку” і т.п. Потім,
вже без команд педагога, діти під різну музику, сидячи перед дзеркалом, мімічно
відтворюють різні відтінки почуттів. З розвитком цих умінь зоровий контроль
знімається.
Для розвитку
орального праксису всі вправи для рухомих артикуляційних органів виконуються
ритмічно: під рахунок, метроном, під музику з чітко вираженим ритмом і акцентом.
Розвиток
загальної моторики здійснюється на матеріалі основних рухів: ходьби,
маршування, бігу, підскоків, пробіжок, різних шикувань та перешикувань,
підключення рухів рук. Широко застосовуються рухливі ігри, які на підготовчому
етапі проводяться без мовленнєвого супроводу, оскільки звуки ще не поставлені.
При
автоматизації звуків здійснюється розвиток артикуляції, інтонаційної
виразності, темпу, ритму мовлення в поєднанні з різноманітними рухами.
Мовленнєвий матеріал підбирається у відповідності до звука, який
опрацьовується, крім того повинен бути цікавим.
На етапі
диференціації звуків корисні ігри-драматизації з музичним супроводом і без
нього. Тексти насичуються розрізнюваними звуками. В процесі логоритмічної
роботи у дітей з різними формами дислалії нормалізується загальна моторика,
мовленнєва та довільна поведінка в різних видах діяльності.
Комментариев нет:
Отправить комментарий