Мовленнєві
порушення можуть мати як центральний, так і периферичний характер. Центральний,
якщо хвороботворний вплив зачепив той чи інший відділ центральної нервової
системи і спричинив порушення мовлення.
Периферичне
порушення мовлення у тих випадках, коли виявляються аномалії в будові
периферичного мовного апарату.
До факторів,
що зумовлюють мовленнєві порушення, відносять такі:
- різна
внутрішньоутробна патологія, що приводить до порушення розвитку плода. Найбільш
грубі дефекти мовлення виникають при порушенні розвитку плода в період від 4
тижнів до 4 місяців. Виникненню мовної патології сприяють токсикоз при
вагітності, вірусні й ендокринні захворювання, травми, несумісність крові по
резус-факторі й ін.
- родова
травма й асфіксія (недостатність кисневого постачання мозку внаслідок порушення
подиху) під час пологів, які приводять до внутрічерепних крововиливів.
- різні
захворювання в перші роки життя дитини. Особливо пагубними для розвитку
мовлення є часті інфекційно-вірусні захворювання, менінго-енцефаліти й ранні
шлунково-кишкові розлади.
- травми
черепа, що супроводжуються струсом мозку.
- спадкоємні
фактори. У цих випадках порушення мовлення можуть становити лише частину
загального порушення нервової системи й сполучатися з інтелектуальною й руховою
недостатністю.
-
несприятливі соціально-побутові умови, що приводять до педагогічної
занедбаності, вегетативної дисфункції, порушення емоційно-вольової сфери й
дефіциту в розвитку мовлення.
При аналізі
причин виникнення порушень варто враховувати співвідношення мовного дефекту й
збережених аналізаторів і функцій, які можуть бути джерелом компенсації при
корекційному навчанні.
Раннє
виявлення дітей з відхиленнями в розвитку в першу чергу проводиться в сім'ях з
«підвищеним ризиком»:
- сім'ї, де
вже є дитина з тим або іншим дефектом;
- сім'ї з
розумовою відсталістю, захворювання шизофренією, порушенням слуху в одного з
батьків або в обох;
- сім'ї, де
матері перенесли під час вагітності гостре інфекційне захворювання, важкий
токсикоз;
- сім'ї, в
яких діти перенесли внутрішньоутробну гіпоксію (кисневе голодування), природову
асфіксію, травму або ж нейроінфекцію, черепно-мозкові травми в перші місяці
життя.
Наука про
порушення розвитку мовлення, їхнє подолання й попередження за допомогою
спеціального корекційного навчання й виховання – називається логопедією.
В основі
методів логопедичної науки лежать принципи: розвитку, системного підходу,
розгляду мовних порушень у взаємозв'язку мовлення з іншими сторонами психічного
розвитку.
Предметом
логопедії як наукової дисципліни є вивчення закономірностей навчання й
виховання осіб з порушеннями мовлення й пов'язаними з ними відхиленнями в
психічному розвитку. Логопедія підрозділяється на дошкільну, шкільну й логопедію
дорослих.
Важливим і відповідальним етапом для дитини є початок
навчання у школі. Для того, щоб учні виросли правильно і різносторонньо
сформованими, їхні навчальні і пізнавальні здібності повинні бути добре
розвинуті. А, як уже було сказано, одним із найважливіших елементів розвитку є
мова. Якщо мова дитини чиста, правильна, дитина вільно спілкується з
оточуючими. Розлади мовлення можуть привести до проблем у навчанні і
спілкуванні, дитина не зможе успішно навчатися.
Тому, батькам не потрібно перевантажувати дітей у букварному
періоді. Вони повинні бути терплячими, не нервувати і не підганяти дітей,
постійно стежити за правильністю мовлення дітей, своєчасно виправляти
граматичні помилки, але не втручатись у дитячі розповіді. Потрібно спочатку вислухати
дитину, а потім виправляти помилку.
Надзвичайно важливо своєчасно допомогти дитині у виправленні
мовленнєвої вади. Помічником у вирішенні цієї проблеми для батьків дітей стане
логопед.
Комментариев нет:
Отправить комментарий