Формування просторових та часових орієнтирів
(матеріал вчителя - логопеда ДНЗ №7, Роговченко Ю.Г.)
До моменту вступу до школи діти повинні володіти цілим комплексом математичних знань. Дитині необхідно мати уявлення про безліч, число, форму, розмір; вміти орієнтуватися в часі і просторі.Час і простір - найбільш важкі категорії для засвоєння дошкільниками, тому необхідно приділяти їм особливу увагу.
Час поняття дуже специфічне, воно завжди в русі, воно нематеріальне, діти не можуть «побачити». У зв'язку з цим необхідно допомогти дошкільникам засвоїти часові характеристики (плинність, безперервність, незворотність), міри часу (хвилина, година, доба, тиждень, місяць, рік) та навчити оперувати цими поняттями.
Просторове орієнтування - це особливий вид сприйняття, що засвоюється за допомогою зорового, слухового і кінестетичного аналізаторів. У дошкільному віці важливо забезпечити дієвий метод для оволодіння дітьми просторовою орієнтацією. Вони повинні не тільки визначати напрями і відношення між предметами, але і вміти використовувати ці знання: пересуватися в зазначеному напрямку, розташовувати і переміщати предмети та ін.
Які ж вправи, завдання і питання можна запропонувати дітям для розвитку орієнтування у часі?
Добу: (ранок, день, вечір, ніч) - Що настане після ночі? Який час доби перед днем? Між вранці і ввечері який час доби? Що раніше ранок або вечір? Що пізніше вечір чи ніч?
Тиждень: - Називаємо дні тижня по порядку. Понеділок - який за рахунком у тижні? Як називається п'ятий (третій, шостий, другий) день тижня? Як називаються вихідні (робочі) дні? Якщо сьогодні вівторок, то завтра буде ...? Якщо сьогодні субота то вчора була...? Назви дні тижня після четверга? Назви день тижня між неділею та вівторком? Назви день тижня перед середовищем?
Місяці: - Називаємо місяці по порядку. Як називається перший місяць року? Другий? Сьомий? Скільки місяців у році? Назви зимові місяці? Осінні, весняні, літні? В якому місяці твій (мамин, татів) день народження? Допоможуть дітям запам'ятати все це прикмети, прислів'я, вірші, загадки про місяці року.
Пори року: - Називаємо часи року по порядку. Яку пору року перед зимою? Після осені? Який час року улюблене? В які ігри ми граємо взимку? Влітку? Який одяг ми носимо взимку, влітку, восени, навесні?
Орієнтуватися в даних поняттях допоможуть прикмети, прислів'я, вірші, загадки. ін.
Прислів'я та приказки про час
Всьому свій час.
Довгий день до вечора, коли робити нічого.
Сонце низько - вечір близько.
Так літо, коли сонця немає.
Літо йде підстрибуючи, а зима - перевальцем.
У серпні осінь з літом бореться.
У жовтні на одному годині і дощ і сніг.
Грудень рік кінчає, зиму починає.
Новий рік - на весну поворот.
Січень - року початок, зимі серединка.
Загадки про час
Що не можна повернути?
(Час)
Братів цих рівно сім.
Вам вони відомі всім.
Щотижня колом
Ходять брати один за одним.
Попрощається останній
З'являється передній.
(Дні тижня)
Вчора було,
Сьогодні є
І завтра буде.
(Час)
Є сім братів:
Роками рівні, іменами різні.
(Дні тижня)
Стоїть дуб,
На дубі дванадцять гілок,
На кожній гілці по чотири гнізда,
У кожному гнізді по семеро пташенят,
У кожного пташеня одне крило біле
Інше - чорне.
(Рік, 12 місяців, 4 тижні,
7 днів, день і ніч)
Дванадцять братів один за одним
Ходять, один одного не обходять.
(Місяці)
У році у дідуся чотири імені.
(Пори року)
Хто дванадцять разів в році народиться?
(Місяці)
Дванадцять братів
Різно називаються
І різними справами
Займаються.
(Місяці року)
Для розвитку просторових орієнтувань можна запропонувати дітям такі завдання:
- Покажи свою ліву руку? Праве вухо? Ліву ногу? Праве око? Які предмети в кімнаті знаходяться зліва від тебе? Праворуч? Зверху? Знизу?
Розглядаючи ілюстрації в будь-якій книзі, можна ставити питання: що знаходиться ліворуч, праворуч, ззаду, за, над, перед, під, між, поруч, близько, біля?
Можна виконати з дітьми рисуночный диктант, наприклад: дати дитині аркуш паперу з намальованою посередині аркуша ялинкою і сказати йому: «Намалюй: під ялинкою гриб (пауза - дитина малює), над ялинкою сонце (пауза), праворуч - пеньок (пауза), ліворуч - квітка (пауза), перед ялинкою зайця (пауза), на ялинці - пташку.
Можна запропонувати дитині гру в хокей». Дати їй аркуш паперу з позначеними воротами (це хокейний майданчик), гурток, вирізаний з картону (шайбу) і запропонувати пограти в «хокей». Даємо завдання: шайба в правому верхньому кутку майданчика (дитина рухає гурток, виконуючи команду), шайба у правого борту, шайба посередині майданчика, в лівому нижньому кутку майданчика, біля нижнього боку, поруч з верхнім бортиком, шайба у воротах.
Велику роль у розвитку просторових орієнтувань грає виконання дітьми графічних вправ на аркуші паперу в клітинку. Дошкільники малюють фігури, візерунки за зразком або під диктовку дорослого. Наприклад: одна клітинка вгору, одна клітинка праворуч, одна клітинка вгору, одна клітинка праворуч, одна клітинка вниз, одна клітинка праворуч, одна клітинка вниз, одна клітинка праворуч, і т.д. Всі завдання даються з паузами, залишаючи час на їх виконання. Візерунки можуть бути різними.
Комментариев нет:
Отправить комментарий