пятница, 9 февраля 2018 г.

ПОДОЛАННЯ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНОГО НЕДОРОЗВИНЕННЯ МОВЛЕННЯ

ПОДОЛАННЯ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНОГО НЕДОРОЗВИНЕННЯ МОВЛЕННЯ
План роботи
СВИСТЯЧІ ЗВУКИ
 (матеріал вчителя - логопеда ДНЗ №17,  Антоненко І.В.)

№ з/п
Корекція фонетико-фонематичних процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення
І
Вправи для розвитку фонематичної системи мовлення (фонематичного слуху, звуко-буквеного та складового аналізу, фонематичного уявлення) включаються у кожне заняття і проводяться зі словами, що добре вимовляють діти; фонематичний слух розвиваємо в такій послідовності: немовні звуки, голосні на початку слова, приголосні в кінці слова, голосні в односкладових словах, приголосні на початку слова, голосні в кінці слова



1
Знайомство з назвами частин артикуляційного апарату. Підготовчі артикуляційні вправи для формування звука [с]
Уточнення поняття «звук», «слово». Голосні звуки

Імена дітей (слова з голосними на початку слова)
2
Розвиток мовленнєвого дихання. Відтворення елементів правильної артикуляції [с]
Поняття «слово». Уточнення поняття «речення»

Обладнання логопедичного пункту. Слова, що позначають назви
предметів
3
Постановка [с]
Речення. Поділ речення на слова

Збагачення словника словами із [с] на кожному занятті. Альбом А. Малярчук
4
Закріплення правильної вимови [с] і його автоматизація:




• у закритих складах
Велика буква на початку речення. Розділові знаки в кінці речення

Розучування чистомовок: ас-ас-ас — квас, ис-ис-ис — лис, іс-іс-іс — міс

• у кінці, в середині слова (закриті склади)
Словотворення. Іменники від прикметників (усно): ананасний — ананас, автобусний — автобус

Збагачення словника словами, що означають назви предметів

• у відритих складах
Узгодження прикметників 3 іменниками:
сукня — синя, фломастер — синій, відерце — синє

Розучування чистомовок. Вірш «Спить сом». Тема: «Птахи»

• на початку і всередині слова (відкриті склади)
Множина Іменників: сова — сови, компас — компаси

Поповнення словника
спорідненими
словами:
сад — садок—'
посадка...
Ліс — лісок —
пролісок.~












№ з/п
Корекція фонетико-фонематкчиих процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення
П
Звуко-буквений аналіз проводимо на матеріалі, що добре вимовляється в такій послідовності: Слова звуконаслідування ах, ох, му; односкладові слова дуб, мох, тин; слова з двома прямими складами: вода, муха; слова з першим закритим складом: нитка, букви; слова з другим закритим складом: кавун, новий; слова зі збігом приголосних звуків у кінці: парки — парк; слова із збігом на початку: кран




• у сполученні з приголосними
Утворення прикметників від іменників: слива — сливовий, апельсин — апельсиновий Творення слів з допомогою префікса с: (практично) питати, хвалити, питати

Теми: «Фрукти», «Ягоди».
Слова-ознаки, що виражають смак: кислий, солодкий, солоний...

• у відповідях на запитаная, іграх, віршах, під час читання
Утворення дієслів ВІД іменників:
сум — сумувати, сміх — сміятись

Збагачення словника словами ознаками, що виражають риси характеру: веселий, сумний, сердитий... Загадки, вірші
Ш
Поділ слів на склади проводимо в такій послідовності: но-та, во­да; хо-ди-ти; мак, дим; бан-ка, вов-ки; вовк, ба-тон, ди-ван; фонтан, фон-та-ни, пів-ни-ки, хуст~ка
Визначення наголосу в словах


1
Уточнення вимови [с' ]. Звуко-буквений аналіз слів з м'якими приголосними, що добре вимовляються
Чергування приголосних в коренях слів: муха — на мусі, поверх — на поверсі

Слова-паро ні ми: сірники — сирники, сіра — сира
2
Автоматизація [с*] в словах, реченнях в зв'язному мовленні
Паралельно починаємо роботу над постановкою [р] чи [л]
Позначення м'якості на письмі ь. Словотворення за зразком:
українці — українська мова,
англійці — англійська мова

Тема: «Моя рідна мова українська»
3
Диференціація [с], [с' ]
Позначення м'якості на письмі голосними і, я, ю, е

Прислів'я, загадки
IV
Звук [з]



1
Уточнення правильної вимови
м
Зміна іменників за питаннями відмінків, хто? коза; кого? кози...з ким?...

Сприймання на слух усного мовлення (слів, словосполучень, речень)
2
Автоматизація [з] в складах, словах з прямим складом
Творення дієслів доконаного виду за допомогою префікса за: що робив? би, що зробив? забіг
що робив? їхав, що зробив? заїхав

Збагачення словника словами, які позначають дію
з/п
Корекція фонетико-фонематичних процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення
3
Формування поняття глухості / дзвінкості приголосних. Диференціація дзвінких і глухих приголосних, що добре вимовляються.
Автоматизація [з] в кінці слова
Вимова дзвінких приголосних в кінці слова. Словозміна: багато — один морози — мороз іменники в родовому відмінку множини: медузи — медуз берези — беріз

Спостереження за багатозначністю слів. Значення слова земля
4
Автоматизація [з] в словах із збігом приголосних
Творення слів з допомогою префікса з:
мити — змити, бити — збити

Збагачення словника
спорідненими
словами
5
Автоматизація [з] в реченнях і відповідях на питання
Зміна дієслів теперішнього
часу за особами:
я знаю казку
Зоя (вона) знає казку '

Слова в прямому та переносному значенні «золота осінь...»
6
Автоматизація [з] у зв'язному мовленні
Складання словосполучень і речень (прийменники за. з, із, без).
Роздільне написання прийменників з іншими словами

Робота з текстом, що має деформований порядок речень
7
Уточнення вимови звука [з*]
Чергування приголосних в коренях слів: вага — на вазі нога — на нозі

Побудова та поширення речень за питаннями. Тема: «Зима»
8
Автоматизація вимови [з']
Встановлення зв'язку слів у реченні за допомогою питань

Збагачення словника словами ознаками
9
Диференціація звуків [з]-[з*]
Позначення м'якості приголосних на письмі буквами і ь

Спостереження за роллю синонімів у тексті.
Слова-пароніми
10
Диференціація [з]-[с], [з]-[с']
Вимова дзвінких і глухих в середині слова перед приголосними: вузенький — вузький казати — казка

Закріплення навичок побудови речень за даною темою.    . . Тема: «Пори року»
11
Формування правильної вимови та автоматизація [дз]
Написання слів зі буквосполученням [дз]

Збагачення словника словами із [дз]. Закріплення навичок побудови речень
V
Звуки [ц], [ц]



1
Постановка звука [ц]
Наголос. Роль наголосу у аміні значення слова

Збагачення пасивного і активного словника на кожному занятті. Альбом А. Малярчук
2
Формування правильної вимови [ц]-[ц] у:




• складах
Творення іменників за допомогою суфіксів: колімо — колінце вікно — віконце

Розучування чистомовок

• словах
Чергування в коренях слів: білка — білці собака — собаці

Тема: «Цифри»
з/п
Корекція фонетико-фонематичних процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення

• реченнях
«Хто кого боїться» складання речень з р. в.: заєць — лисиця, сонце — сніг

Ознайомлення з найпоширенішими фразеологізмами (приказками)

• відповідях на запитання, текстах
Словозміна один — багато: олівець — олівці танець — танці

Оповідання «Цирк»
VI
Для розвитку фонематичного уявлення дитина називає слова із заданим звуком на початку, в середині, в кінці слова. Проводить диференціацію двох звуків без попереднього проговорювання, з опорою і без опори на малюнок


-
1
Диференціація [ц]-[ц*]
Написання дієслів з часткою -ться

Прислів'я
2
Диференціація [Ц]"[с]
Словозміна «один — багато»:
солодка цукерка — солодкі цукерки
синє відерце — сині відерця веселий танець — веселі танці

Тема: «Київ — столиця України»











ШИПЛЯЧІ ЗВУКИ
з/п
Корекція фонетико-фонематичних процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення
1
Відтворення елементів правильної вимови звука [ш]. Постановка [ш]
Речення. Інтонаційне закінчення речень. Розрізнення на слух розповідного, спонукального, питального речення

Складання 2,3 речень за малюнком. Використовується матеріал, що добре вимовляється дитиною
2
Закріплення правильної вимови [ш] у:




• прямих складах, на початку слова
Змінювання іменників за питаннями Що? Чого?...

Тема: «Одяг»

• прямих складах у середині слова
Змінювання іменників за питаннями: Хто? Кому?

Імена дітей

• закритих складах у кінці та в середині слова
Творення дієслів у 2-й особі однини: я пишу — ти пишеш, я бігаю — ти бігаєш. Чергування в коренях слів: муха — мушка, комаха — комашка

Збагачення словника дієсловами

• словах із збігом приголосних, реченнях
Узгодження прикметника з іменником: шовкове кашне, швейна машина, широкий шлях

Тема: «Школа»

• зв'язному мовленні (відповідях на питання, віршах, загадках, прислів'ях)
Узгодження числівників 3 іменником:
1 шуба, 2 шуби. 5 шуб, 1 мішок, 2 мішки, 5 мішків

Вірші, прислів'я, загадки




з/п
Корекція фонетико -фонематнчннх процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення
3
Диференціація [с] — [ш] в складах, словах. Уточнення поняття свистячі та шиплячі звуки
Читання складів, слів. Складання словосполучень: сіра мишка, соковита груша

Розучування чистомовок Тема: «Сад»
4
Диференціація звуків і букв с, ш в словах, реченнях
Узгодження присвійних
займенників з
іменниками:
наш сад
наше місто
наша сумка

Тема: «Іграшки»
5
Диференціація у реченнях, віршах, загадках, прислів'ях
Словотворення 2-ої особи дієслів:  я спішу — ти спішиш я сплю — ти спиш

Прислів'я, загадки
6
Уточнення вимови звука [ж]
Слова назви предметів Хто? Що? (істоти неістоти)

Збагачення словника словами назвами предметів із [ж] (пасивний словник)
7
Автоматизація звука [ж] у:




• прямих складах і в словах з прямим складом
Кількісний перелік предметів (1 жолудь, 2 жолуді.,.5 жолудів). Словотворення: чергування приголосних в корені слів: пиріг — пиріжок

Розучування чистомовок із [ж]

• обернених складах, у кінці слова
Словотворення: «багато — один», ножі — ніж

Розрізнення на слух прислів'я та загадок

• середині слова в закритих складах
Чергування в корені слова: «один — багато» пиріжок — пиріжки ріжок — ріжки

Розгадування загадок
8
Автоматизація [ж] у віршах, загадках, прислів'ях
Словотворення: «маленький — великий» книжечка — книжка ложечка — ложка

Розучування вірша
9
Автоматизація [ж] у відповідях на запитання
Узгодження іменників та прикметників

Збагачення словника прикметниковими назвами кольорів
10
Автоматизація [ж] у реченнях, текстах
Творення прикметників від іменників: жито — житній хліб хижак — хижа тварина

Збагачення словника. Слова-риси характеру (уважний, байдужий.)
11
Звуко-буквенний аналіз слів із
Починаємо роботу над виправленням вимови [л] чи [р]
Творення прикметників від Іменників, де відбувається чергування: вага — важкий

Прикметники -антоніми
12
Автоматизація звука [ж] у зв'язному мовленні
Зміна дієслів теперішнього часу за особами: я біжу ти... він... Утворення дієслів наказового способу. Поріж/ Дожени!

Складання зв'язних висловлювань (опис)
13
Диференціація [ж]-[ш]. Узагальнення знань про дзвінкі та глухі приголосні
Зміна дієслів теперішнього часу за особами: я — в'яжу — ти в'яжеш я — кажу — ти кажеш

Складання зв'язних
висловлювань
(міркування)

з/п
Корекція фонетико-фонематичних процесів
Корекція граматичної системи мовлення
К-сть год
Розвиток лексичної системи мовлення
14
Формування правильної вимови автоматизація [дж]. Звуко-буквений та складовий аналіз слів
Написання слів із буквосполученням [дж]: я ходжу, я воджу ...

Збагачення словника словами із [дж]
15
Диференціація [з]-[ж] в складах, словах
Змінювання дієслів за часами:
казали — кажуть — казатимуть

Складання розповіді Бережи книгу (дається план і словник)
16
Диференціація [з]-[ж] в реченнях
Словозміна іменника з прикметником за відмінками: зелений жук, зеленого жука...

Слова-пароніми: казан — кажан
17
Диференціація [з]-[ж] у зв'язному мовленні
Робота з деформованими реченнями

Тема: «В зоопарку»
18
Уточнення правильної артикуляції [ч] та його автоматизація у:
Розрізнення спільнокореневих слів і слів, що схоже звучать: вода — водичка — водити

Слова-антоніми

закритому складі і в словах
Словотворення іменників за допомогою суфіксів -чик, -чек, -очка, -ичка: м'яч — м'ячик, куток — куточок, вода — водичка

Спостереження за багатозначністю слів: ключ, лисичка

 у прямому складі і в словах
Творення дієслів 1-ої особи одн. теперішнього часу від неозначеної форми: котити — я кочу; кип'ятити — я кип'ячу

Кольори

 спонтанному мовленні
Змінювання дієслів за особами: я читаю, ти..., вона-, ми..., ви—, вони..., учити, качати. Творення дієслів у 3-ій особі мв. від дієслів 3-ої ос. одн.:  він мовчить — вони мовчать;
він хоче — вони хочуть

Збагачення словника відносними прикметниками: оленячі роги, лисячий хвіст—
19
Диференціація [ц]-[ч], [с]-[ч]
Спостереження за роллю суфікса у спільнокореневих словах: яйце — яєчко, лисиця — лисичка

Тема: «Міста України» Чернігів, Біла Церква
20
Уточнення вимови [щ]. Зву ко-буквений аналіз із буквою [щ]
Творення слів за допомогою суфіксів: дощ — дощик.
Написання слів з буквою [Щ]

Читання оповідання. Спостереження за роллю абзаців у тексті
21
Диференціація шиплячих звуків
Словозміна іменників з основою на шиплячі: дощик — дощі м'ячик — м'ячі. Визначення головних членів речення

Багатозначність дієслів: дощ іде. учень іде, час іде


Комментариев нет:

Отправить комментарий