ПОДОЛАННЯ ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧНОГО
НЕДОРОЗВИНЕННЯ МОВЛЕННЯ
План роботи
СВИСТЯЧІ ЗВУКИ
(матеріал
вчителя - логопеда ДНЗ №17, Антоненко І.В.)
№ з/п
|
Корекція фонетико-фонематичних процесів
|
Корекція
граматичної системи мовлення
|
К-сть
год
|
Розвиток
лексичної системи мовлення
|
І
|
Вправи
для розвитку фонематичної системи мовлення (фонематичного слуху,
звуко-буквеного та складового аналізу, фонематичного уявлення) включаються у
кожне заняття і проводяться зі словами, що добре вимовляють діти;
фонематичний слух розвиваємо в такій послідовності: немовні звуки, голосні на
початку слова, приголосні в кінці слова, голосні в односкладових словах,
приголосні на початку слова, голосні в кінці слова
|
|
|
|
1
|
Знайомство
з назвами частин артикуляційного апарату. Підготовчі артикуляційні вправи для
формування звука [с]
|
Уточнення
поняття «звук», «слово». Голосні звуки
|
|
Імена
дітей (слова з голосними на початку слова)
|
2
|
Розвиток
мовленнєвого дихання. Відтворення елементів правильної артикуляції [с]
|
Поняття
«слово». Уточнення поняття «речення»
|
|
Обладнання
логопедичного пункту. Слова, що позначають назви
предметів
|
3
|
Постановка
[с]
|
Речення.
Поділ речення на слова
|
|
Збагачення
словника словами із [с] на кожному занятті. Альбом А. Малярчук
|
4
|
Закріплення
правильної вимови [с] і його автоматизація:
|
|
|
|
|
• у
закритих складах
|
Велика буква
на початку речення. Розділові знаки в кінці речення
|
|
Розучування
чистомовок: ас-ас-ас — квас, ис-ис-ис — лис, іс-іс-іс — міс
|
|
• у
кінці, в середині слова (закриті склади)
|
Словотворення.
Іменники від прикметників (усно): ананасний — ананас, автобусний — автобус
|
|
Збагачення
словника словами, що означають назви предметів
|
|
• у
відритих складах
|
Узгодження
прикметників 3 іменниками:
сукня —
синя, фломастер — синій, відерце — синє
|
|
Розучування
чистомовок. Вірш «Спить сом». Тема: «Птахи»
|
|
• на початку
і всередині слова (відкриті склади)
|
Множина
Іменників: сова — сови, компас — компаси
|
|
Поповнення
словника
спорідненими
словами:
сад —
садок—'
посадка...
Ліс —
лісок —
пролісок.~
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
№ з/п
|
Корекція фонетико-фонематкчиих
процесів
|
Корекція граматичної системи
мовлення
|
К-сть год
|
Розвиток лексичної системи
мовлення
|
П
|
Звуко-буквений аналіз проводимо
на матеріалі, що добре вимовляється в такій послідовності: Слова
звуконаслідування ах, ох, му; односкладові слова дуб, мох, тин; слова з двома
прямими складами: вода, муха; слова з першим закритим складом: нитка, букви;
слова з другим закритим складом: кавун, новий; слова зі збігом приголосних
звуків у кінці: парки — парк; слова із збігом на початку: кран
|
|
|
|
|
• у сполученні з приголосними
|
Утворення прикметників від
іменників: слива — сливовий, апельсин — апельсиновий Творення слів з
допомогою префікса с: (практично) питати, хвалити, питати
|
|
Теми: «Фрукти», «Ягоди».
Слова-ознаки, що виражають
смак: кислий, солодкий, солоний...
|
|
• у відповідях на запитаная,
іграх, віршах, під час читання
|
Утворення дієслів ВІД
іменників:
сум — сумувати, сміх — сміятись
|
|
Збагачення словника словами
ознаками, що виражають риси характеру: веселий, сумний, сердитий... Загадки,
вірші
|
Ш
|
Поділ слів на склади проводимо
в такій послідовності: но-та, вода; хо-ди-ти; мак, дим; бан-ка, вов-ки;
вовк, ба-тон, ди-ван; фонтан, фон-та-ни, пів-ни-ки, хуст~ка
|
Визначення наголосу в словах
|
|
|
1
|
Уточнення вимови [с' ].
Звуко-буквений аналіз слів з м'якими приголосними, що добре вимовляються
|
Чергування приголосних в
коренях слів: муха — на мусі, поверх — на поверсі
|
|
Слова-паро ні ми: сірники —
сирники, сіра — сира
|
2
|
Автоматизація [с*] в словах,
реченнях в зв'язному мовленні
Паралельно починаємо роботу над
постановкою [р] чи [л]
|
Позначення м'якості на письмі
ь. Словотворення за зразком:
українці — українська мова,
англійці — англійська мова
|
|
Тема: «Моя рідна мова
українська»
|
3
|
Диференціація [с], [с' ]
|
Позначення м'якості на письмі
голосними і, я, ю, е
|
|
Прислів'я, загадки
|
IV
|
Звук [з]
|
|
|
|
1
|
Уточнення правильної вимови
м
|
Зміна іменників за питаннями
відмінків, хто? коза; кого? кози...з ким?...
|
|
Сприймання на слух усного
мовлення (слів, словосполучень, речень)
|
2
|
Автоматизація [з] в складах,
словах з прямим складом
|
Творення дієслів доконаного
виду за допомогою префікса за: що робив? би, що зробив? забіг
що робив? їхав, що зробив?
заїхав
|
|
Збагачення словника словами,
які позначають дію
|
з/п
|
Корекція фонетико-фонематичних
процесів
|
Корекція граматичної системи
мовлення
|
К-сть год
|
Розвиток лексичної системи
мовлення
|
3
|
Формування поняття глухості /
дзвінкості приголосних. Диференціація дзвінких і глухих приголосних, що добре
вимовляються.
Автоматизація [з] в кінці слова
|
Вимова дзвінких приголосних в
кінці слова. Словозміна: багато — один морози — мороз іменники в родовому
відмінку множини: медузи — медуз берези — беріз
|
|
Спостереження за
багатозначністю слів. Значення слова земля
|
4
|
Автоматизація [з] в словах із
збігом приголосних
|
Творення слів з допомогою
префікса з:
мити — змити, бити — збити
|
|
Збагачення словника
спорідненими
словами
|
5
|
Автоматизація [з] в реченнях і
відповідях на питання
|
Зміна дієслів теперішнього
часу за особами:
я знаю казку
Зоя (вона) знає казку '
|
|
Слова в прямому та переносному
значенні «золота осінь...»
|
6
|
Автоматизація [з] у зв'язному
мовленні
|
Складання словосполучень і
речень (прийменники за. з, із, без).
Роздільне написання
прийменників з іншими словами
|
|
Робота з текстом, що має
деформований порядок речень
|
7
|
Уточнення вимови звука [з*]
|
Чергування приголосних в
коренях слів: вага — на вазі нога — на нозі
|
|
Побудова та поширення речень за
питаннями. Тема: «Зима»
|
8
|
Автоматизація вимови [з']
|
Встановлення зв'язку слів у
реченні за допомогою питань
|
|
Збагачення словника словами
ознаками
|
9
|
Диференціація звуків [з]-[з*]
|
Позначення м'якості приголосних
на письмі буквами і ь
|
|
Спостереження за роллю
синонімів у тексті.
Слова-пароніми
|
10
|
Диференціація [з]-[с], [з’]-[с']
|
Вимова дзвінких і глухих в
середині слова перед приголосними: вузенький — вузький казати — казка
|
|
Закріплення навичок побудови
речень за даною темою. . . Тема:
«Пори року»
|
11
|
Формування правильної вимови та
автоматизація [дз]
|
Написання слів зі
буквосполученням [дз]
|
|
Збагачення словника словами із
[дз]. Закріплення навичок побудови речень
|
V
|
Звуки [ц], [ц’]
|
|
|
|
1
|
Постановка звука [ц]
|
Наголос. Роль наголосу у аміні
значення слова
|
|
Збагачення пасивного і
активного словника на кожному занятті. Альбом А. Малярчук
|
2
|
Формування правильної вимови [ц]-[ц’] у:
|
|
|
|
|
• складах
|
Творення іменників за допомогою
суфіксів: колімо — колінце вікно — віконце
|
|
Розучування чистомовок
|
|
• словах
|
Чергування в коренях слів:
білка — білці собака — собаці
|
|
Тема: «Цифри»
|
з/п
|
Корекція фонетико-фонематичних процесів
|
Корекція граматичної системи мовлення
|
К-сть год
|
Розвиток лексичної системи мовлення
|
|
• реченнях
|
«Хто кого боїться» складання речень з р. в.:
заєць — лисиця, сонце — сніг
|
|
Ознайомлення з найпоширенішими фразеологізмами
(приказками)
|
|
• відповідях на запитання, текстах
|
Словозміна один — багато: олівець — олівці танець
— танці
|
|
Оповідання «Цирк»
|
VI
|
Для розвитку фонематичного уявлення дитина
називає слова із заданим звуком на початку, в середині, в кінці слова.
Проводить диференціацію двох звуків без попереднього проговорювання, з опорою
і без опори на малюнок
|
|
|
-
|
1
|
Диференціація [ц]-[ц*]
|
Написання дієслів з часткою -ться
|
|
Прислів'я
|
2
|
Диференціація [Ц]"[с]
|
Словозміна «один — багато»:
солодка цукерка — солодкі цукерки
синє відерце — сині відерця веселий танець —
веселі танці
|
|
Тема: «Київ — столиця України»
|
ШИПЛЯЧІ
ЗВУКИ
з/п
|
Корекція фонетико-фонематичних
процесів
|
Корекція граматичної системи
мовлення
|
К-сть год
|
Розвиток лексичної системи
мовлення
|
1
|
Відтворення елементів
правильної вимови звука [ш]. Постановка [ш]
|
Речення. Інтонаційне закінчення
речень. Розрізнення на слух розповідного, спонукального, питального речення
|
|
Складання 2,3 речень за
малюнком. Використовується матеріал, що добре вимовляється дитиною
|
2
|
Закріплення правильної вимови
[ш] у:
|
|
|
|
|
• прямих складах, на початку
слова
|
Змінювання іменників за
питаннями Що? Чого?...
|
|
Тема: «Одяг»
|
|
• прямих складах у середині
слова
|
Змінювання іменників за
питаннями: Хто? Кому?
|
|
Імена дітей
|
|
• закритих складах у кінці та в
середині слова
|
Творення дієслів у 2-й особі
однини: я пишу — ти пишеш, я бігаю — ти бігаєш. Чергування в коренях слів:
муха — мушка, комаха — комашка
|
|
Збагачення словника дієсловами
|
|
• словах із збігом приголосних,
реченнях
|
Узгодження прикметника з
іменником: шовкове кашне, швейна машина, широкий шлях
|
|
Тема: «Школа»
|
|
• зв'язному мовленні
(відповідях на питання, віршах, загадках, прислів'ях)
|
Узгодження числівників 3
іменником:
1 шуба, 2 шуби. 5 шуб, 1 мішок,
2 мішки, 5 мішків
|
|
Вірші, прислів'я, загадки
|
з/п
|
Корекція фонетико -фонематнчннх
процесів
|
Корекція граматичної системи
мовлення
|
К-сть год
|
Розвиток лексичної системи
мовлення
|
3
|
Диференціація [с] — [ш] в
складах, словах. Уточнення поняття свистячі та шиплячі звуки
|
Читання складів, слів.
Складання словосполучень: сіра мишка, соковита груша
|
|
Розучування чистомовок Тема:
«Сад»
|
4
|
Диференціація звуків і букв с,
ш в словах, реченнях
|
Узгодження присвійних
займенників з
іменниками:
наш сад
наше місто
наша сумка
|
|
Тема: «Іграшки»
|
5
|
Диференціація у реченнях,
віршах, загадках, прислів'ях
|
Словотворення 2-ої особи дієслів: я спішу — ти спішиш я сплю — ти
спиш
|
|
Прислів'я, загадки
|
6
|
Уточнення вимови звука [ж]
|
Слова назви предметів Хто? Що?
(істоти неістоти)
|
|
Збагачення словника словами
назвами предметів із [ж] (пасивний словник)
|
7
|
Автоматизація звука [ж] у:
|
|
|
|
|
• прямих складах і в словах з
прямим складом
|
Кількісний перелік предметів (1
жолудь, 2 жолуді.,.5 жолудів). Словотворення: чергування приголосних в корені
слів: пиріг — пиріжок
|
|
Розучування чистомовок із [ж]
|
|
• обернених складах, у кінці
слова
|
Словотворення: «багато — один»,
ножі — ніж
|
|
Розрізнення на слух прислів'я
та загадок
|
|
• середині слова в закритих
складах
|
Чергування в корені слова:
«один — багато» пиріжок — пиріжки ріжок — ріжки
|
|
Розгадування загадок
|
8
|
Автоматизація [ж] у віршах,
загадках, прислів'ях
|
Словотворення: «маленький —
великий» книжечка — книжка ложечка — ложка
|
|
Розучування вірша
|
9
|
Автоматизація [ж] у відповідях
на запитання
|
Узгодження іменників та
прикметників
|
|
Збагачення словника прикметниковими
назвами кольорів
|
10
|
Автоматизація [ж] у реченнях,
текстах
|
Творення прикметників від
іменників: жито — житній хліб хижак — хижа тварина
|
|
Збагачення словника. Слова-риси
характеру (уважний, байдужий.)
|
11
|
Звуко-буквенний аналіз слів із
Починаємо роботу над
виправленням вимови [л] чи [р]
|
Творення прикметників від
Іменників, де відбувається чергування: вага — важкий
|
|
Прикметники -антоніми
|
12
|
Автоматизація звука [ж] у
зв'язному мовленні
|
Зміна дієслів теперішнього часу
за особами: я біжу ти... він... Утворення дієслів наказового способу. Поріж/
Дожени!
|
|
Складання зв'язних висловлювань
(опис)
|
13
|
Диференціація [ж]-[ш].
Узагальнення знань про дзвінкі та глухі приголосні
|
Зміна дієслів теперішнього часу
за особами: я — в'яжу — ти в'яжеш я — кажу — ти
кажеш
|
|
Складання зв'язних
висловлювань
(міркування)
|
з/п
|
Корекція фонетико-фонематичних
процесів
|
Корекція граматичної системи
мовлення
|
К-сть год
|
Розвиток лексичної системи
мовлення
|
14
|
Формування правильної вимови
автоматизація [дж]. Звуко-буквений та складовий аналіз слів
|
Написання слів із
буквосполученням [дж]: я ходжу, я воджу ...
|
|
Збагачення словника словами із
[дж]
|
15
|
Диференціація [з]-[ж] в
складах, словах
|
Змінювання дієслів за часами:
казали — кажуть — казатимуть
|
|
Складання розповіді Бережи
книгу (дається план і словник)
|
16
|
Диференціація [з]-[ж] в
реченнях
|
Словозміна іменника з
прикметником за відмінками: зелений жук, зеленого жука...
|
|
Слова-пароніми: казан — кажан
|
17
|
Диференціація [з]-[ж] у
зв'язному мовленні
|
Робота з деформованими
реченнями
|
|
Тема: «В зоопарку»
|
18
|
Уточнення правильної
артикуляції [ч] та його автоматизація у:
|
Розрізнення спільнокореневих
слів і слів, що схоже звучать: вода — водичка — водити
|
|
Слова-антоніми
|
|
закритому складі і в словах
|
Словотворення іменників за
допомогою суфіксів -чик, -чек, -очка, -ичка: м'яч — м'ячик, куток — куточок,
вода — водичка
|
|
Спостереження за
багатозначністю слів: ключ, лисичка
|
|
у прямому складі і в словах
|
Творення дієслів 1-ої особи
одн. теперішнього часу від неозначеної форми: котити — я кочу; кип'ятити — я
кип'ячу
|
|
Кольори
|
|
спонтанному мовленні
|
Змінювання дієслів за особами:
я читаю, ти..., вона-, ми..., ви—, вони..., учити, качати. Творення дієслів у
3-ій особі мв. від дієслів 3-ої ос. одн.: він мовчить — вони мовчать;
він хоче — вони хочуть
|
|
Збагачення словника відносними
прикметниками: оленячі роги, лисячий хвіст—
|
19
|
Диференціація [ц]-[ч], [с]-[ч]
|
Спостереження за роллю суфікса
у спільнокореневих словах: яйце — яєчко, лисиця — лисичка
|
|
Тема: «Міста України» Чернігів,
Біла Церква
|
20
|
Уточнення вимови [щ]. Зву ко-буквений аналіз із буквою [щ]
|
Творення слів за допомогою
суфіксів: дощ — дощик.
Написання слів з буквою [Щ]
|
|
Читання оповідання.
Спостереження за роллю абзаців у тексті
|
21
|
Диференціація шиплячих звуків
|
Словозміна іменників з основою
на шиплячі: дощик — дощі м'ячик — м'ячі. Визначення головних членів речення
|
|
Багатозначність дієслів: дощ
іде. учень іде, час іде
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий