Консультація для батьків
Діагноз "затримка психічного розвитку"
найчастіше ставить батьків дитини перед несподіваними, а часом і серйозними
проблемами. Перший час вони розгублені, пригнічені, без кінця
ставлять собі ті самі болючі питання: "Чому це трапилося саме з моєю
дитиною? Що ж робити далі?".
Лікарі часто ставлять цей діагноз
дітям, у період від 3 до 6 років. Але якщо діагноз підтвердиться, то
зневірятися не варто. Спільна робота дефектологів, логопедів, вихователів і
батьків обов'язково допоможе дитині впоратися з його проблемою!
Чому виникає ЗПР?
Причини біологічного
характеру:
Проблеми під час вагітності
Сильні токсикози, лікування сильнодіючими ліками,
погроза переривання вагітності, резус-конфлікт, інфекційні хвороби матері
Важкі пологи
Гіпоксія дитини під час пологів, застосування щипців,
кесарев розтин
Мінімальна мозкова дисфункция
Хворобливість і ослаблення дитини, недоношенність
Генетична схильність
Причини соціального характеру:
Як правило, діагноз ЗПР особливо розповсюджений у родинах
з недостатнім матеріальним і інтелектуальним рівнем, де мало займаються
вихованням і розвитком підростаючого покоління, діти часто відстають у
психічному й розумовому розвитку. У неблагополучних родинах часто обмежуються
задоволенням біологічних потреб дитини, а про необхідність читати з ним книги,
малювати, навіть не підозрюють. Потім у масових дитячих садках, де одна
вихователь на 30 дітей, така дитина знову ж виявляється нікому не потрібною.
Так проблема нашаровується на проблему й при загальній байдужості дорослих
дитина згодом не може впоратися зі шкільною програмою.
Які ознаки затримки психічного розвитку?
У дітей зі ЗПР відзначаються знижена працездатність,
психомоторне розгальмування, збудливість, гіперактивність, імпульсивність, а
також тривоги, агресії.
Недостатній обсяг знань і сповільнений темп сприймання
й переробки інформації
Незрілість мислення, не аналізує, що бачить навколо.
Нездатність зосередитися, порушення уваги
(нестійкість)
Порушення пам'яті (обмежена в обсязі й неміцна)
Низький рівень мовного розвитку. Дитина виявляється не
в змозі побудувати короткий зв'язний переказ розповіді, казки, а будує лише
окремі й нерідко неписьменні фрази.
Як допомогти дитині зі ЗПР?
Виховання в родині дитини зі ЗПР - відповідальне
завдання, тому що найважливішим у процесі виховання будь-яких дітей, і особливо
дітей зі ЗПР, є розуміння стану дитину насамперед батьками. Важливо
зрозуміти, що дитина зі ЗПР навчається повільніше інших дітей. Але для того,
щоб досягтися найкращих результатів, потрібно звернутися за кваліфікованою
допомогою до фахівців ( педагогові-дефектологові й, якщо потрібно, до
лікаря-психоневрологові), якомога раніше почати продумане й цілеспрямоване
виховання й навчання, створити всі необхідні умови в родині, які відповідають
стану дитини.
З дітьми необхідно постійно спілкуватися, проводити
заняття, виконувати рекомендації педагога. Більше часу слід приділяти
ознайомленню з навколишнім світом: ходити з дитиною в зоопарк, на дитячі
свята, розглядати з ним книжки, картинки, складати різні історії, частіше
дитині розповідати про те, що ви робите, залучати його до посильної праці.
Важливо також навчити дитину грати з іграшками й іншими дітьми.
Головне - батьки повинні оцінити можливості дитини і
його успіхи, помітити прогрес (нехай незначний), а не думати, що,
подорослішав, він сам усьому навчиться. Тільки спільна робота педагогів і
родини піде дитині із затримкою психічного розвитку на користь і приведе до
позитивних результатів.
Як розпізнати ЗПР?
У ранньому дитячому віці таке маля чимсь відрізняється
від своїх однолітків. Наприклад, в 3 року він не вимовив ще ні слова.
Інші діти говорять, читають вірші, малюють,
ліплять із пластиліну вже в 1.5 року. ЗПР – прикордонний стан між нормою й
розумовою відсталістю. На відміну від олігофренії, при якій спостерігається
стійке загальне недорозвинення психіки, у дітей зі ЗПР недорозвинення вищих
психічних функцій носить тимчасовий і вповільнений темп розвитку. Дітям зі ЗПР
можна допомогти, якщо вчасно звернути увагу на проблему.
Перші тривоги в батьків відносно розвитку дітей
звичайно виникають, коли дитина пішла в дитячий садок, у школу, і коли
вихователі, учителі відзначають, що він не засвоює навчальний матеріал. Але й
тоді деякі батьки вважають, що з педагогічною роботою можна почекати, що дитина
з віком самостійно навчиться правильно говорити, відіграти, спілкуватися з
однолітками. Тоді переведення в коррекционний клас не уникнути. У таких
випадках своєчасна допомога дитині зі ЗПР дозволить уникнути подальших порушень
і відкриє більше можливостей для його розвитку. Багато в чому від батьків
залежить, чи буде дитина нормально й успішно вчитися. Батьки й фахівці повинні
разом працювати з дитиною.
Комментариев нет:
Отправить комментарий