РОЛЬ БАТЬКІВ У ВИХОВАННІ
ПРАВИЛЬНОЇ ЗВУКОМОВИ У ДІТЕЙ ТА РОЗВИТКУ ЇХ МОВЛЕННЯ В ЦІЛОМУ
(матеріал
вчителя - логопеда ДНЗ №1, Бедерман Ю.А)
Формування мовлення дітей дошкільного віку - одне з
головних завдань виховання, бо оволодіння рідною мовою тісно пов'язане з
розвитком мислення дитини, з пізнанням навколишнього світу. Довколишній світ
входить в життя дітей поступово і спочатку малюк пізнає найближче оточення. З
часом життєвий досвід дитини збагачується. Важливу роль у цьому відіграє
щоденне спілкування з батьками, в процесі якого формується мовлення малюка.
Саме воно сприяє перебудові психіки дитини, дозволяє їй сприймати явища більш
свідомо. Тому так важливо турбуватися про своєчасний розвиток мовлення дітей,
приділяти увагу його чистоті і правильності.
Батьки - перші, хто забезпечує розвиток мовлення
дитини. Вони повинні, насамперед, добре знати рівень розвитку малюка в цілому і
мовлення зокрема. Для цього слід з'ясувати:
1. Чи вміє дитина узагальнювати предметний ряд
та виділяти в ньому зайвий предмет, а також зайве слово з семантичного ряду.
2. Чи засвоїв малюк граматичну будову мови
(узгодження слів за відмінками, числівника з іменником; використання
прийменників; утворення множини від однини; використання зменшувально-пестливих
суфіксів).
З. Стан фонематичного слуху (розрізнення звуків,
схожих за артикуляцією, але різних за звучанням, наприклад: т - д, с - з, п -
б).
4. Рівень розвитку фразової та зв'язної мови;
вміння виділяти і називати частини предмета, частини тіла живої істоти.
5.Рівень розвитку психічних процесів: мислення,
уваги, уяви, пам'яті. Дорослий ставить ці запитання собі, аби їх з'ясувати. З
дитиною ж він грає, підібравши відповідний матеріал до кожного з цих питань.
Батьки повинні знати, що недоліки звуковимови у ранньому віці (від 1,5 до 2,5
років) пояснюються недостатнім загальним розвитком дитини і не сформованістю її
мовнорухового апарата.
Вже у 4-5 років порушення звуковимови вважається
патологією. Більш розвинені діти починають самі помічати вади і нерідко
дуже хворобливо переживають це. Вони
соромляться говорити, уникають слів із звуками, які вимовляють неправильно.
Недоліки мовлення позначаються і на психічному розвитку особистості. Такі діти,
здебільшого, пасивні, нервові, зневірені у власних силах, неуважні, погано
контактують з оточуючими. Батькам необхідно знати, що причинами порушень вимови
і недостатнього розвитку фонематичного слуху є не тільки дефектна мова людей з
оточення, а й перенесені в ранньому віці інфекційні хвороби, хронічні
пневмонії, хронічний тонзиліт, аденоїди, захворювання вуха, яке
приводить до зниження елементарного слуху, ураження мозку, викликані травмами.
Порушення фонематичного сприймання приводить до того, що дитина не сприймає на
слух близькі за звучанням або схожі за артикуляцією звуки мови.
Через це її словник не поповнюється словами зі
звуками, які дитині важко розрізняти, і починає відставати від норми. З цієї ж
причини не формується правильно граматична будова мови. Все це разом приводить
до загального недорозвитку мовлення, а це, в свою чергу, стане причиною
порушення письма і читання.
Щоб слухомовні недоліки у дитини не закріплювалися і з
віком не переходили у звичку говорити неправильно, їх необхідно своєчасно
визначити і ліквідувати. Найбільшої ефективності ця робота набуває з дітьми
дошкільного віку, тому що нервова система у них тільки формується, а умовні
зв'язки в корі головного мозку досить швидко і легко перебудовуються.
Важливе значення має співпраця логопеда з батьками.
Працюючи
з дитиною дома батьки повинні пам'ятати:
І. Ігри-заняття дають змогу досягти великих успіхів в
усуненні мовних недоліків.
2.Заняття необхідно проводити протягом 20-30 хвилин.
3.Примушувати дитину не можна. Слід вибрати час, коли
дошкільнику цікаво буде фати.
4Необхідно чітко дотримуватися всіх рекомендацій
логопеда.
Комментариев нет:
Отправить комментарий