среда, 16 декабря 2015 г.

ЗАГАЛЬНИЙ НЕДОРОЗВИТОК МОВЛЕННЯ (ПІДГОТУВАЛА АНТОНЕНКО І.В)

Виділяють чотири рівні загального недорозвитку мовлення:

І рівень ЗНМ
Мовлення дитини цілком відсутнє або ж спостерігають лише невелику кількість звичайних чи «спрощених» слів:
•          звуконаслідування: «му» замість корова,«ав» замість собака',
•          називання лише одного чи кількох складів слова: «ча» замість чай,«ка» замість каша,«ина» замість машина тощо;

•          грубі спотворення складової та звукової структури слова: додавання, пропуски, перестановки складів слова: «бадан» замість барабан тощо; спрощення слів до кількох звуків «лісапет» замість велосипед.
У мовленні дітей повністю відсутні речення. У спілкуванні з оточуючими вони віддають перевагу жестам і міміці.

II рівень ЗНМ
Словниковий запас дитини невеликий. У ньому представлені слова різних частин мови: іменники, дієслова, прикметники. Проте цей словник обмежений лише словами повсякденного вжитку.
Дитина використовує у мовленні прості речення з 2-3 слів. Однак у їхньому граматичному оформленні вона припускається грубих помилок. А саме:
•          неправильне вживання більшості відмінкових закінчень, заміни всіх відмінкових форм називним відмінком;
•          пропуски членів речення;
•          порушення узгодження прикметників, іменників, дієслів, займенників у роді, числі, відмінку;
•          ігнорування прийменників і сполучників.
У звуковимові спостерігається багато помилок, пов’язаних зі спотвореною вимовою звуків, пропусками, перестановками, замінами та змішуванням звуків. 
Дитина володіє розгорнутим фразовим мовленням. Вона може підтримати розмову, відповісти на запитання, поставлені дорослим, скласти речення і навіть невеличке оповідання за малюнком.

III рівень ЗНМ
Однак відзначається бідність словника: неточності використання слів, переважання у словнику іменників та дієслів за обмеженості прикметників, прислівників, прийменників, сполучників та інших частин мови.
Діти використовують у мовленні переважно прості поширені речення і майже не користуються складними реченнями зі сполучниками.
Спостерігається багато помилок граматичного оформлення речень, більшість з яких дитина може виправити, якщо на них звернути її увагу.
Звуковимова порушена частково. Трапляються лише окремі вади у вимові найбільш складних звуків, помилки, пов’язані з диференціацією (розрізненням) окремих близьких за звучанням та артикуляцією звуків або ж труднощі автоматизації (вільного, правильного, самостійного використання у мовленні вже поставлених звуків).

IV рівень ЗНМ, або нерізковиражений загальний недорозвиток мовлення
(НЗНМ)
Цей рівень ЗНМ почали виділяти порівняно недавно, оскільки збільшилася кількість дітей з вадами мовлення, які приходять до школи після масових дитячих садків. Цей діагноз ставлять дітям після 5 років 6 місяців — 6 років.
Усне мовлення дитини з IV рівнем ЗНМ у цілому максимально наближене до норми. Спостерігаються лише поодинокі помилки, пов’язані з неточностями вживання окремих слів, деяких відмінкових закінчень і прийменників, певні помилки словотвору. Проте ретельніше обстеження, проведене логопедом, дає змогу виявити у дитини низький рівень готовності до засвоєння у школі читання, письма та теоретичних знань з рідної мови.
Недоліки мовлення при НЗНМ досить специфічні, тому виявити їх може лише логопед.





Комментариев нет:

Отправить комментарий